Mgr. Bc. František Zimmel
ředitel školy
Devětsil je lesní mateřská škola a prvostupňová základní škola, které se nacházejí v Kamenici u Prahy. Při Devětsilu jsou organizovány další akce jako letní příměstské tábory a volnočasové aktivity. Devětsil byl založen roku 2011. Školka i škola jsou registrovány v rejstříku MŠMT.
Lesní mateřská škola a základní škola Devětsil je ucelený výchovný a vzdělávací koncept pro děti od 3 do 11 let. Ve spolupráci s rodiči podporujeme děti v budování jejich osobnosti, pomáháme jim v začleňování do společnosti a v počátcích procesu celoživotního učení. Vedeme děti ke zdraví a udržitelnému rozvoji.
V Devětsilu žijeme tady a teď, učíme se ze zkušenosti a snažíme se připravit na budoucí výzvy. Tvoříme zde náš jedinečný životní příběh.
CO JSOU SPOLEČNÉ PRINCIPY NAŠÍ ŠKOLKY A ŠKOLY
škol(k)a, kde je dětství plnohodnotnou součástí života
škol(k)a, kde se děti cítí bezpečně a dobře
škol(k)a, kde se rozvíjí osobnost dítěte
škol(k)a, kde se učí hodnotám, dovednostem a vědomostem
škol(k)a, kde děti prožívají radost ze svého úspěchu a rozvoje
škol(k)a, která podporuje motivaci k celoživotnímu učení
škol(k)a, kde se ve vztazích učíme vzájemnému respektu
škol(k)a, kde je prostor pro individualitu i spolupráci
škol(k)a, kde jsou děti vedeny k odpovědnému přístupu ke zdraví
škol(k)a, kde jsou děti v každodenním kontaktu s přírodou
škol(k)a, kde je naplňován koncept udržitelného rozvoje
škol(k)a, kde se učíme chápat svět i sami sebe v souvislostech
škol(k)a, kde děti mají spoluúčast na rozhodování
škol(k)a, kde jsou živé tradice
škol(k)a, kde je podporován aktivní a zodpovědný přístup ke světu
škol(k)a, která děti podporuje v dobrém zvládání změn, a tak je připravuje na budoucnost
NA JAKÝCH VÝCHOVNÝCH A VZDĚLÁVACÍCH KONCEPTECH STAVÍME
Devětsil staví zejména na konceptu Respektovat a být respektován, Škola bez poražených, na konceptu prorůstového myšlení, na programu Čtením a psaním ke kritickému myšlení (RWCT), Hejného matematice, badatelsky orientované výuce, projektové výuce a na formativním hodnocení. Dětem poskytujeme prostor a čas pro svobodnou hru. Učíme se číst splývavou metodou čtení. Píšeme písmem Comenia Script. V Devětsilu sledujeme, co je nového ve vzdělávání u nás i ve světě a kontinuálně se učíme. Náš výchovný a vzdělávací koncept neustále kultivujeme.
V Devětsilu rosteme spolu.
PŘEDNOSTI NAŠÍ ŠKOLKY A ŠKOLY
malá věkově smíšená skupina
každodenní pobyt v přírodě
ve škole rozšířená výuka anglického jazyka
inovativní koncept výchovy a vzdělávání
respektující přístup
JAKÉ METODY A FORMY PRÁCE V NAŠÍ MATEŘSKÉ ŠKOLCE POUŽÍVÁME?
- práce ve věkově smíšené skupině, protože je to přirozené a přínosné
- prožitkové učení, protože zážitek děti formuje víc než ústní sdělení nebo zobrazení
- svobodná hra, protože rozvíjí učení, prohlubuje přátelství, podporuje spokojenost, sebedůvěru a tvořivost, uvolňuje přetlak
- individuální, párová a skupinová práce, protože jsme sami i spolu
- situační učení, protože se zaměřenou pozorností se učíme snadno
- spontánní sociální učení, protože učení nápodobou je přirozené
- komunitní kruh, protože rozvíjí sounáležitost, pocit bezpečí a schopnost vyslechnout a být vyslyšen
- učení v tematicky integrovaných blocích, protože svět spolu souvisí
- exkurze, protože svět je i za zázemím školky
- storytelling, protože i náš život je jedinečný příběh
- brainstorming, protože víc hlav si s problémem poradí tvořivěji
- myšlenková mapa, protože nám pomáhá přemýšlet a zároveň reflektovat proces našeho přemýšlení
- metakomunikace, protože nabízí vhled do myšlení druhého
- bezprostřední zpětná vazba, protože s ní je učení velice efektivní
- možnost chybovat beze strachu, protože chyba je přirozená součást učebního procesu
- sebehodnocení, protože v životě potřebujeme mít náhled sami na sebe
- práce s přínosným rizikem, protože překonáváním svých hranic rosteme
- místně ukotvené učení, protože naše bezprostřední okolí chceme přirozeně poznávat
- příprava a oslava tradičních svátků, protože umocňují prožitek ročního cyklu
DENNÍ RYTMUS
Školka je otevřená od 8:00 do 16:00. Děti je možné ráno přivést v čase od 8:00 do 9:00. Vyzvedávání je možné ve 12:45, 14:45 či 16:00.
08:00-09:00 příchody dětí/volná hra
09:00-09:30 ranní kruh
09:30-10:00 dopolední svačina
10:00-12:00 volná hra a od cca 11:00 vzdělávací nabídka podle ŠVP
12.00-12.45 úklid podle potřeby; chystání na oběd, oběd
12:45-13:00 odchod dětí, chystání na odpočinek
13:00-14:30 odpočinek a klidové aktivity pro menší/odpočinek a čas pro předškoláky pro starší
14:30-14.50 odpolední svačina, odchod dětí
14:50-15:45 příprava a nabídka dílny
15:45-15:55 úklid po dílně, úklid zázemí, děti si chystají věci na odchod
15:55-16:00 rozloučení v kruhu, odchod dětí
PROSTŘEDÍ
Školka se nachází v krajině s bohatým biotopem. V její bezprostřední blízkosti je louka, potoční niva, smíšený les a potok. V okolí je také mokřad, několik tůní, rybníků a pole. V docházkové vzdálenosti je budova základní školy Devětsil a centrum Kamenice, což školce umožňuje živé propojení s věkově staršími dětmi (často sourozenci) a zapojení do komunitního života obce. Zázemí školky tvoří zateplená maringotka s pergolou a teepee. Maringotka i teepee se dají vytopit.
JAKÉ METODY A FORMY PRÁCE V NAŠÍ ZÁKLADNÍ ŠKOLE POUŽÍVÁME?
- práce ve věkově smíšené skupině, protože je to přirozené a přínosné
- komunitní kruh, protože rozvíjí sounáležitost, pocit bezpečí a schopnost vyslechnout a být vyslyšen
- podpora dětí jako "vlastníků" svého učení, protože odpovědnost je jednou ze základních výzev
- sebevyhodnocování a průběžná zpětná vazba, protože učení posouvá vpřed
- prorůstové myšlení, protože učení je proces a chybami se také učíme
- strukturované slovní hodnocení, protože se z něho dá dozvědět více než z jedné známky
- seznámení s cíli, smyslem učení a kritérii úspěchu, protože pak se učíme zaměřeně
- děti si částečně určují náplň výuky samy, protože se tak učí stanovit si učební cíl
- hledání zdrojů motivace, protože nás energetizují a podporují naše konání
- dílny čtení a psaní, protože se učíme orientovat v textu, porozumět myšlenkám dalších lidí, vyjadřovat své myšlenky a tříbit si myšlení vůbec
- badatelsky orientované vyučování, protože položit si otázku, formulovat hypotézu, prověřit ji pokusem a dojít k závěru uspokojí naši zvídavost a náš názor je podložený
- příroda jako školní učebna, protože příroda nás učí a posiluje
- exkurzní dny, protože někde se dá něco naučit lépe než ve škole
- komunikace s rodilým mluvčím angličtiny v reálných situacích, protože jednou půjdeme do světa
- CLIL, protože výuka angličtiny se dá propojit s výukou jiného předmětu
- projektové vyučování, protože život se skládá z dílčích projektů
- zážitková pedagogika, protože zážitek nás formuje víc než ústní sdělení nebo zobrazení
- pojmy po zkušenostech, protože pak dávají smysl
- metakomunikace, protože nabízí vhled do myšlení druhého
- diskusní kruhy, protože rozvíjí schopnost tříbit vlastní názory
- vrstevnické učení, protože spolužák může být i učitel
- individuální, párová a skupinová práce, protože jsme sami i spolu
- možnost volby postupu práce, protože i učení se vybraných slov tak může být efektivnější
- výchova k udržitelnému rozvoji, protože bez přírody se neobejdeme
- práce s přínosným rizikem, protože překonáváním svých hranic rosteme
- smysluplné a bezpečné využívání informačních a komunikačních technologií, protože žijeme v informačním věku
- školní slavnosti, protože společenství stmelují a reflektují koloběh proměn přírody a tradičních svátků
- děti se podílí na tvorbě a vyhodnocování dodržování pravidel školního společenství a chodu školy
- svobodná hra, protože rozvíjí učení, prohlubuje přátelství, podporuje spokojenost, sebedůvěru a tvořivost, uvolňuje přetlak
DENNÍ RYTMUS
Škola je otevřená od 8:00 do 16:30. Děti je možné ráno přivést v čase od 8:00 do 8:30. Vyučování začíná v 8:30. Navazuje na něj družina. Během družiny mají děti vyhrazený čas na volnou hru. Část družiny tvoří vzdělávací nabídka různého zaměření. Družina končí v 16:30. Při škole jsou organizovány kroužky.
PROSTŘEDÍ
Škola se nachází v budově obklopené zahradou s přírodními prvky (jezírko, vrbičková stavba, záhony…). V blízkosti školy je bohatý přírodní biotop - smíšený les, louky, potok, rybníky, niva. V okolí je také mokřad, několik tůní a pole. V docházkové vzdálenosti je lesní mateřská škola Devětsil a centrum Kamenice, což škole umožňuje živé propojení s věkově mladšími dětmi (často sourozenci) a zapojení do komunitního života obce. Vyrážíme na exkurze po okolí a do Prahy.
DŮVODY, PROČ JSME VENKU
- zlepšení vzdělávacích výsledků
- zvýšení zájmu o učení
- rozvoj životních dovedností
- podpora zdraví
- posílení dobrých vztahů mezi dětmi i s pedagogy
- vyšší spokojenost a míra motivace pedagogů; nástroj ochrany proti syndromu vyhoření
- zlepšení postoje k životnímu prostředí
a k tomu všemu učení venku děti i pedagogy baví
Přínosy učení venku jsou opakovaně doloženy vědeckými výzkumy. Více zde:
https://ucimesevenku.cz/tajemstvi-skoly-za-skolou/
https://ucimesevenku.cz/wp-content/uploads/2017/08/MZP_Deti_venku_v_prirode29112016.pdf