kořeny a křídla dětem

Novinky

Máme otevřeno

09.10.2017 12:53
Zajímá vás, jak to u nás ve škole chodí a uvažujete o zápisu svého dítěte k nám do školy? Pojďme se...

Zápis se blíží

05.03.2017 18:25
Zápis proběhne 26.4.2017. Podrobnosti zde.

PF 2017

01.01.2017 21:53

O informaci ve škole informačního věku

09.01.2015 18:34

Na vysoké škole jsem se naučila pojmout velké množství informací, které jsem byla schopna na požádání vyložit tak, abych za ně dostala výbornou známku. Kdyby mi ale někdo už v den promoce položil otázky, které jsem měla u zkoušek, většinou bych neobstála.  Co mi vlastně ze vzdělání zbylo? Platí slova Alberta Einsteina, že „vzdělání je to, co člověku zůstane, když zapomene, co se naučil ve škole?“

Co mi tedy po letech vzdělávání ze všech informací zbylo? Zůstalo ve mně něco? Ano. Určitý typ informací ve mně nepochybně zůstal i po letech.  Jsou to informace typu zkušenosti  - ať už té vnější smyslové nebo vnitřní. Díky škole jsem udělala třeba smyslovou zkušenost s tím, že se poměrně rychle dovedu zorientovat v spletitých univerzitních budovách a zakusila jsem hmatatelnou soustředěnost panující v učebnách a knihovnách. Vnitřně jsem udělala zkušenost třeba s tím, že když mne něco zajímá, najdu si k tomu příslušná data a názory, vytříbím je a utvořím si vlastní náhled, který jsem schopna předat. Podle filosofa Zdeňka Neubauera jsou toto příklady informací ve smyslu něčeho, “co mne formovalo in“. Vedle toho jsem ale zakusila řadu „exformací“, tedy jakýchsi zpráv (a v dnešním světě je jich záplava), které po mne sklouzly bez toho,  aniž by se mne vnitřně skutečně dotkly.

Přeji si, aby škola informačního věku vytvářela pro děti co nejvíce příležitostí pro skutečné vnitřní  utváření se, pro ryzí informace. Vzorec pro výpočet obvodu čtverce se dá buď naučit bez hlubšího porozumění a po nejbližší písemce zapomenout, nebo se děti dají motivovat k tomu, aby jej sami odvodily a zažily radost z matematického objevu a badatelského úspěchu.

 

Autor: Mgr. Veronika Zimmelová