kořeny a křídla dětem

Novinky

Máme otevřeno

09.10.2017 12:53
Zajímá vás, jak to u nás ve škole chodí a uvažujete o zápisu svého dítěte k nám do školy? Pojďme se...

Zápis se blíží

05.03.2017 18:25
Zápis proběhne 26.4.2017. Podrobnosti zde.

PF 2017

01.01.2017 21:53

Kus lana přes cestu aneb co brání dětem v učení

14.12.2016 16:57

Když jdete po lesní pěšině a zahlédnete na zemi podlouhlý zvlněný objekt s klikatou čarou, ucuknete. Uf, zdálo se, že to mohl být had. Je zajímavé, že podle výzkumů člověk s velkou pravděpodobností ucukne, i když po té pěšině jde podruhé a ví, že tam leží jen pohozený kus lana. Je to dobře. Mozek je stvořen tak, že v situaci ohrožení vás nenechá přemýšlet a vzpomínat, ale hned spouští ochrannou reakci.

Učení se novým znalostem a dovednostem je proces, který probíhá zejména v tzv. neokortexu – známé šedé kůře mozkové. K učení dochází jen tehdy, když přes cestu neleží kus lana s klikaticí, neboli není-li aktivován váš ochranný systém. A nejde jen o zdánlivé či skutečné ohrožení hady, ale i o situace, kdy kromě potřeby bezpečí nejsou uspokojeny vaše základní fyziologické potřeby a potřeba uznání. Učení nebude efektivní, když jste hladoví, máte žízeň nebo trpíte zimou. Stejně tak nebude efektivní, když nedůvěřujete svému okolí nebo o sobě příliš pochybujete. Něco se sice naučíte, ale bude to mnohem méně, než by byla vaše kapacita za vhodných podmínek.

V Lesní základní škole Devětsil podporujeme vnitřní připravenost k učení. Účinně se bude učit zejména dítě, které se bude cítit spokojené se sebou a lidmi okolo. Pak každý učební podnět získává silnou odezvu. Naopak při nevhodných podmínkách má i skvěle připravená hodina malý efekt. Prakticky se nám osvědčuje ve škole každodenně začínat pohybovými aktivitami venku (děti nasytí svou potřebu pohybu a nadýchají se čerstvého vzduchu), tzv. komunitním kruhem a společným jídlem (posiluje to vzájemnou důvěru ve třídě). Následující výukové bloky pak probíhají ve velmi soustředěné a k učení motivované atmosféře. Ne náhodou je u nás matematika často nejoblíbenější předmět. 

Když jste ve stavu spokojenosti, pak se vám chce s ostatními objevovat nejen matematické zákonitosti světa. Váš „ochranný“ střední mozek spokojeně dříme. Jak dlouho bude tento stav příznivý pro učení trvat?